maandag 14 september 2015

GTA (Grande Traversata delle Alpi) – 8e etappe: Trovinasse-Quincinetto

Vandaag 30 meter stijgen, maar vooral 1180 meter dalen.
Mijn gastvrouw heeft voor het drogen van mijn kleren gezorgd en een flinke breakfast klaargezet.
Agriturismo Belvedere is een superdeluxe B&B in een leuke omgeving met een fantastisch panorama.
Vandaag mooi weer met een sublieme tocht. De voorspellingen voor de rest van de week daarentegen zijn zeer slecht. Tot en met vrijdag regen. En daar heb ik geen zin meer in. Ik denk mijn plannen te zullen wijzigen.


De kerk van Trovinasse.
Afwisselend door dicht bos en open velden. Het pad loopt min of meer parallel met een asfaltweg waarop geen enkel verkeer te horen is. Stilte troef, af en toe in de verte koeienbellen, het gemurmel van een bergbeekje en een keer ook het gedonder van een waterval.
Naarmate ik Quincinetto nader krijg ik meer en meer wijnvelden te zien. 

De structuur is typisch voor deze streek. De druiven groeien aan een houten hekwerk dat ondersteund wordt door houten stutten of stenen zuiltjes van twee meter hoog, 'a pergolato' genoemd.
De lucht ruikt naar druiven. Hier en daar staan palmbomen en bananenbomen, ik ben in het zuiden.

Rond halfdrie ben ik in Quincinetto, een wat groter dorp met een opvallende barokke kerk.
De B&B is weer prima de luxe.

Ik ben zowat vier uur onderweg geweest, honderden (ongelijke) trappen afgedaald en terug behoorlijk moe, maar verder verliep alles prima.
Hier eindigt mijn trektocht voor dit jaar.

Het vervolg lonkt aantrekkelijk. Misschien loop ik volgend jaar verder langs de Grande Traversata delle Alpi (GTA).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten